Pengusaha RBW di Marang Terengganu, terperanjat besar bila mendapati sarang burung walitnya ada yang bewarna merah seperti darah.

Sarang burung walit berbentuk melengkung, bewarna putih jernih atau warna kekuningan. Sarang burung walit dari spesies adrodramus maximus bewarna hitam kerana diselaputi oleh bulu dari badan burung walit itu sendiri. Amat jarang ditemui sarang burung walit bewarna merah darah. Sekiranya ia ditemui adalah sesuatu yang unit. Sarang bewarna merah lebih dikenali sebagai sarang darah. Ditemui dalam gua asli dalam habitat semula jadi. Pernah dilapurkan dijumpai di gua hutan Tropika Kalimantan. Pengkaji sendiri gagal merumuskan samada sarang merah ini terjadi akibat proses semula jadi atau sebaliknya. Mungkin terjadinya sarang merah ini hasil tindakbalas kimia yang terdapat pada dinding gua atau jenis makanan yang dimakan oleh burung walit.

Oleh kerana nilai pasaran sarang merah ini jauh lebih mahal daripada sarang biasa. Pakar dalam industri ini telah mencipta formula untuk menghasilkan sarang merah ini melalui tindakbalas kimia khususnya ammonia yang dihasilkan dalam RBW. Percubaan yang dilakukan telah berjaya menghasilkan sarang merah secara artificial dari RBW. Akibat daripada itu difahamkan bahawa nilai pasaran sarang merah ini telah jatuh . Menjadikan nilai pasarannya lebih kurang sama dengan sarang biasa sahaja. Kejatuhan ini berlaku kerana pengguna telah merasi tertipu dengan pembekal sarang walit. Keadaan ini sedikit sebanyak menjejaskan industri walit itu sendiri. Dalam jangka masa panjang

Namun begitu seorang pemilik rumah burung walit yang telah mengusahakan RBW sejak dua tahun yang lalu terperanjat besar apabila menemui sarang burung walit yang bewarna merah didalam kelompok sarang biasa. Bilangan yang ditemui itu dalam jumlah yang agak banyak juga. Bagi saya ini adalah suatu keajaiban. Saya yakin sarang merah ini terjadi sendiri kerana beliau bukan ahli sains atau seorang penkaji. Beliau orang kampong biasa. Pembinaan RBW beliau pun mengunakan khidmat konsultan.

Sebagai rekod RBW tersebut adalah berhadapan dengan Pulau Kapas, Marang Terengganu. Di Pulau Kapas sendiri terdapat beberapa buah gua kecil yang didiami oleh burung walit dari spesies adrodramus fuciphagus dan adrodramus maximus. Burng walit yang mendiami RBW dipersisiran pantai Marang, Terengganu adalah koloni burung walit yang terdapat di Pulau Kapas.

Walau bagaimana pun pemungut sarang walit secara haram dari gua-gua di Pulau Kapas tidak pernah menemui sarang walit yang bewarna merah dari Pulau Kapas. Penemuan sarang walit merah oleh pengusaha diatas adalah suatu keajaiban.

Saya akan membuat penyelidikan lanjut untuk mempastikan kebenarannya. Semoga penemuan yang begini akan menghasilkan impak yang positif terhadap industri walit itu sendiri..

Posted on 9 March, 2010, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a comment