Memperkasakan bumiputera dalam industri burung walit.

Sarang Burung walit adalah merupakan produk dari serabut-serabut ‘transparent’ (brittle) air liur Burung walit (Collocalia sp.). Permintaan produk  ini adalah amat besar di dalam dan luar negeri. Keadaan ini diaktifkan lagi dengan penawaran harga yang menarik dan tinggi, bergantung kepada saiz, warna, kebersihan, struktur dan kualiti sarang tersebut. Industri penternakan walit ini telah dimonopoli oleh masyarakat berketurunan Cina iaitu 95% dan hanya segelintir Bumiputera yang terlibat dalam Industri ini iaitu 5%.

Industri sarang burung walit merupakan satu industri yang amat menguntungkan pada masa ini. Berjuta-juta Ringgit Malaysia telah dilaburkan oleh peniaga-peniaga Cina dalam Industri Rumah Sarang Burung walit  seperti di Batu Pahat Johor, Port Dickson Negeri Sembilan, Barat Laut Selangor Selangor, Sitiawan, Pantai Remis Perak, dan kawasan Utara Semenanjung Malaysia. Mereka telah berjaya memperolehi pulangan RM 200,000.00 – RM 800,000.00 setiap tahun bagi sebuah Rumah Sarang Burung walit . Pelaburan ini juga telah memberi pulangan jutaan ringgit bagi setiap Rumah Sarang Burung Walit

Oleh itu suatu langkah perlu dilakukan untuk mewujudkan ‘Usahawan Bumiputera dalam Industri Rumah Sarang Burung Walit ’ ini. Bumiputera harus merebut peluang dalam industri ini, tambahan pula hanya 40% keperluan dunia dapat dipenuhi manakala selebihnya 60% masih belum dipenuhi. Sejak turun-temurun lagi sarang burung layang-layang menjadi makan berkhasiat tinggi bagi kaum cina untuk meningkatkan tahap kesihatan, mencantikkan kulit serta awet muda. Biasanya Sarang Burung walit di eksport ke China, Taiwan dan Jepun disamping untuk permintaan tempatan.  Tetapi permintaan dunia sekarang ini meningkat lagi dengan penemuan terbaru  saintis Eropah dan Barat yang mana menggunakan Sarang Burung Walit sebagai campuran dalam barangan kosmetik yang berkualiti, harga yang mahal dan produk bertaraf antarabangsa.

Posted on 24 June, 2011, in Artikel. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a comment