Menggunakan gadget-gadget yang sesuai dalam RBW untuk mengatasi masalah kepanasan dalam rumah burung.


Musim panas yang berlaku dikebanyakan tempat menjejaskan operasi rumah burung walit. Udara panas yang berlaku dikeliling rumah walit tidak dapat tidak akan member kesan kepada udara dalam rumah walit. Ventilasi yang disediakan tidak berupaya untuk mengawal kondisi udara diluar dari mempengaruhi uadara dalam.

Oleh itu dalam rumah walit perlu disediakan gadget-gadget yang boleh membantu untuk mensetabilkan undara dalam RBW tersebut. Peralatan yang sesuai digunakan adalah humidifier , kipas yang dipasang kepada kolam atau alat lain dalam rumah burung. Walau bagaimana pun alat-alat seperti ini ada juga keburukannya. Kesan dari penggunaan alat seperti ini selalunya akan menimbulkan suasana basah pada lantai.

Walaupun begitu pengeluaran kabus dari alat ini sangat bagus digunakan . Namun kabus yang dihasilkan itu akan jatuh ke lantai. Alat penyembur kabus yang digunakan terlalu lama akan banyak menyebabkan air membasahi lantai lebih dari yang mengruap ke udara. Dalam RBW yang menggunakan humidifier akan member kesan kepada pendinginan, dan kelembapan yang dihasilkan akan membantu untuk menjaga RBW mensetabilkan udara.

Lantai yang lembab dan basah tentunya tidak baik untuk kesihatan RBW. Tindakbalas kimia akan berlaku lebih cepat. Ia juga menjadi tempat pembiakkan serangga yang sangat sesuai. Lipas dan semut mudah membiak dalam najis burung yang lembab. Jangan nanti lipas-lipas ini menjadi pencuri yang amat bahaya kepada sarang burung anda.

Pemilihan humidifier yang baik adalah terdiri dari gadget yang tidak mengeluarkan bunyi yang kuat. Titisan kabus yang dikeluarkan tidak terlalu besar. Pengeluaran kabus seperti asap adalah yang paling sesuai.

Bagaimana cara untuk menentukan ketepatan unara setabil yang sesuai untuk RBW ?. Secara manual kita boleh menggunakan penyukat kelembapan untuk menentukan kelembapan yang sesuai . Namun begitu penggunaan yang berterusan sukar dikawal. Cara yang terbaik adalah menggunakan sensor udara.

Penggunaan sensor seperti “Jerman Swiftlet Humidistat Model: GH-02-HD” . Ia direka khusus untuk rumah burung walit. Bertujuan untuk mengatasi masalah lebihan atau kekurangan kelembapan. Alat kawalan kelembapan yang dikalibrasi secara digital dapat mengatasi masalah kebasahan lantai dan mengatasi kecacatan kecil pada sarang walit seperti masalah kerapuhan dan sebagainya.

Advertisements

Posted on 23 March, 2010, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: