Menjawab e-mail tentang burung walit dan RBW.


Berikut ialah beberapa e-mail yang saya terima:-

Pengirim 1 : Hafiz

salam..

Saya sangat berminat untuk menceburi bidang ini tetapi saya tidak mempunyai modal untuk memulakannya. agensi manakah yang boleh membantu saya untuk mendapatkan modal tersebut? Boleh tidak bagi maklum balas segera?. TQ

Jawapan: Syabash kerana saudara memahami industri yang berpotensi ini. Tidak semua usahawan bermula dengan modal. Banyak agensi kerajaan yang menyediakan pembiayaan antaranya ialah Agro Bank. Saudara boleh berjumpa dengan pegawai Agro Bank ditempat saudara untuk maklumat yang lengkap.

Pengirim 2 : Rusli Abdullah

Salam Saudara,

Saya mengenali saudara dari blog dan laman sesawang saudara.

Untuk pengetahuan sdr saya sekarang ni sedang mencari ilmu tentang burung walit dan penyediaan bangunan RBW. Saya telah melayari beberapa blog dan sesawang untuk mendapat seberapa byk maklumat mengenai perniagaan sarang walet (walit) dan juga rekabentuk RBW, alat bunyian, suhu, kelembapan, aroma, musuh, dll.

Saya mempunyai sekeping tanah pertanian seluas 4.5 ekar lebih kurang 35km dari KL. Dari apa yang saya baca tentang habitat walit tanah tersebut mempunyai ciri yang menepati kesesuaian untuk didirikan RBW. Tumpuan walit bermain selepas hujan atau semasa cuaca mendung jelas kelihatan dikawasan berkenaan.

Saya bercadang untuk membina sebuah RBW berukuran 40′ x 80′ x 4.5 tingkat.

Untuk tujuan saya menyediakan kewangan saya ingin tahu anggaran keseluruhan pembinaannya termasuk lah yuran perunding, sistem bunyian lengkap, sistem keselamatan jarak jauh, kayu perentinya, sistem suhu dan kelembapan, kaedah penyuraian musuh-musuh, dll yang bersangkutan.

Saya bercadang untuk mendapatkan 60% pinjaman Agrobank dan akan membuat Kertas Projek untuk dikemukakan kepada bank nanti.

Saya telah menghadhiri kursus/seminar mengenai walet dalam tahun 2010 lalu.

Saya harap untuk mendapat perkhidmatan dari saudara dan sekiranya ujian kesesuaian dilakukan ditapak berapakan yuran yang dikenakan.

Semoga mendapat maklum balas dari sdr.

Ya Rab, sekiranya rezeki ku dilangit Engkau turunkan lah ia….

..

Wallahu’alam. Wassalam. Rusli

Jawapan : Banyak tu yang saudara nak tanya. Tak terdaya saya nak jawab tu, kecuali saudara lantik kami sebagai konsultan. Jika saudara berminat untuk mendapat maklumat yang lengkap mengenai kos pembinaan dan konsultancy bolehlah hubungi saudara Nik Zulkifli Omar ( Tel 0199898666 ). Beliau terlibat secara langsung dengan pembinaan dan konsultancy pembinaan RBW yang di iktiraf oleh Jabatan Veterina. Biasanya khimat konsultancy yang dibuat beliau sehingga burung bersarang. Rumah burung walit juruhebah TV7 En Wan Kamarudin pun dia yang buat.Terima kasih.

Pengirim 3 : Mad Ganu

assalamualaikum Pak Jahani..

Maaf mengganggu malam-malam ni..

Saya Mat..

saya ingin menimba ilmu dgn pak jahani.. saya memang sangat berminat nak menceburi bidang ni..tetapi masalah saya ialah saya tidak mempunyai modal untuk membina rbw ni.. boleh tidak Pak Jahani tolong tunjuk ajar saya cara-cara mendapatkan modal tersebut? agensi mana yg boleh membantu saya.. terima kasih..

Jawapan : Lee ning setakat yang saya tahu hanya Agro Bank, Tetapi orang kampong saya buat dengan rakan kongsi yang berbangsa China. Dia sediakan tanah sahaja.
Saya pun kalau ada orang yang sanggup syer buat RBW atas tanah saya, pun sanggup juga. Kuala Berang boleh, Marang pun boleh. Terima kasih.

Pengirim : Amy

Hai En. Jahani,

saya mendapat tahu yang En. jahani adalah salah satu daripada individu yang dilantik oleh Jabatan Perkhidmatan Veterinar Terengganu sebagai perunding khidmat bagi pemeliharaan burung walit.

Untuk makluman En. Jahani saya amat berminat untuk memulakan projek burung walit ini, justeru itu saya ingin meminta khidmat nasihat drp En. Jahani.

Lokasi saya adalah di : Lundu, Kuching sarawak (1 jam dr bandar Kuching)

Beberapa soalan yg ingin saya utarakan kepada En. Jahani dan saya amat berharap En. Jahani berkesempatan dan dapat meluangkan masa untuk menjawap soalan saya.

soalan .

1. Berapakah kos minima yg perlu kita keluarkan untuk membina rumah burung walit ini.

2. Berapakah kos set lengkap bagi audio bunyi yg perlu kita ada.

3. Memandangkan jarak jauh tapak lokasi, bolehkan En Jahani membimbing saya untuk menyediakan pelan rumah burung walit ini.

saya amat berharap agar En. Jahani dapat memberikan respon kepada saya secepat yg mungkin.

sekian, terima kasih

Jawapan : Bukan saya yang dilantik oleh Jabatan veterinar tetapi Adnic Birds Enterpreneur lihat http://www.jahaniwalit.com/wp-content/uploads/2010/12/surat.jpg. Sila hubungi saudara Nik Zulkifli Omar (019-9898666). Terima kasih.

Pengirim : Zulkiflee Sudim – Cendor

Assalamualaikum Pak Jahani…

Saya berminat dalam industri burung walit dan dalam proses pembinaan sarang burung (kos rendah). Saya ingin membeli buku stategi jitu memikat walit dan juga suara memangil burung luar dan dalam dalam bentuk pen drive. Bagaimana dan dimana saya boleh mendapatkan dan berapa kah kos nya?.

Diharap mendapat bantuan dari Pak Jahani.

Terima kasih.

Jawapan ; Setakat yang saya tahu tiada urusniaga dalam jual beli suara burung yang berkualiti. Jika ada pun bersekali dengan khidmat konsultancy. Terima kasih.

salam… tahniah kerana tertubuhnya sebuah koperasi walit di terengganu… boleh sy tahu adakah ahli koperasi dibuka kepada individu yang berminat.. dan berapakah bayaran keahlian…..

Jawapan : Koperasi Pedagang-Pedagang Sarang Burung Walit Terengganu Berhad (KOWALIT) adalah terhad kepada mereka yang terlibat dalam industri ini sahaja. Anak Terengganu dan keahlian nya terhad. Terima kasih.

Posted on 19 January, 2011, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

