Adakah penanam gaharu seperti angan-angan Mat Jenin ?

Tadi semasa berbual dengan Encik Wan kisah Mat Jenin dan berbagai versi tradisional sejak zaman penjajah lagi konongnya Mat Jenin yang suka berangan-agan itu mati jatuh dari pokok kelapa.


Beliau bekerja sebagai pemanjat pokok kelapa. Suatu hari ketika memanjat pokok kelapa, Mat Jenin berangan angan… Biasanya upahnya adalah buah kelapa itu sendiri.Jika Mat Jenin memanjat 100 biji kelapa, pemilik akan mengupah 50 biji iaitu separuh dari keseluruhan buah kelapa.Jadi Mat Jenin adalah Raja Buah Kelapa…uish, ada ke?: Sebiji kelapa aku jual RM1.50, jika 250 biji aku akan dapat RM375 sehari.. Wow..aku kaya sambil tersenyum. Jika aku dapat panjat 500 biji setiap hari,aku dapat 250 biji kelapa.. kaya aku! Bisik Mat Jenin dalam hati.

Dengan duit tu, aku akan beli anak ayam. Anak ayam harganya RM1 seekor, jadi aku akan dapat 375 ekor anak ayam. Kalau aku beli 375 ekor anak ayam setiap hari aku akan ada 11250 anak ayam sebulan.Harga ayam RM10 seekor, nanti dah besar aku akan dapat RM3750 untuk ayam tu. Itu kalau aku jual 375 ekor sehari. Sebulan aku akan dapat RM112,500 sebulan.

Ish.Ish.Ish..banyaknya duit aku nanti.Setahun je aku akan jadi jutawan ayam kat Mat Jenin dalam hati. Lepas ni tak perlu la aku naik kelapa lagi. Aku beli semua ladang kelapa & aku akan jadi orang paling kaya..

Ha.ha.ha…Mat Jenin tergelak seorang diri di atas pokok kelapa.. dan dum ada suatu yang jatuh.

Kau tahu kata En Wan bukan Mat Jenin yang jatuh… tetapi buah kelapa yang jatuh. Mengapa kata saya. En Wan kata kalau Mat Jenin yang jatuh macam mana kita tahu angan-angan Mat Jenin ….. ya tak ya juga kata saya.

Akhirnya menjadi jutawan ayam, kelapa dan hartanah. Jadi Mat Jenin bukan hanya berangan-angan tetapi berwawasan untuk maju.

Kalau begitu saya pun tidak berangan-angan dengan menanam gaharu. Jika tanam satu pokok hasilnya nanti RM8,000 sepokok bagaimana jika ditanam 1000 pokok. Tidakkah nanti akan jadi RM8 juta. Hebat juga wawasan penanam gaharu ini.

Think Outside the BoX!

Posted on 16 January, 2011, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: