Cicak tokek dalam rumah burung walit.


Difahamkan bahwa cicak tokek ini mengandungi suatu zat aktif yang mempunyai sifat theurapetik. fakta ini muncul seperti pada kejadian hempedu beruang yang ternyata juga mengandung zat aktif bersifat theurapetik. Zat aktif tersebut yang masih dalam tahap uji klinikal tahap 1 telah menunjukkan hasil yang signifikan. zat aktif yang diberi dengan nama IUPAC Tri-heksipentafenikol mempunyai sifat menghambat pertumbuhan kanker/metastasis sel kanker, melawan HIV dan H1N1 viral. Wallah hua’lam.

Dan sebelum ini jugak ada laporan dari akhbar kosmo.com.my mengenai cicak tokek ini. dan terdapat juga laporan dari harian metro. Sebab itu ia menjadi buruan. Benar atau tidak sukar untuk dijelaskan.

Dulu masa kecil-kecil dulu, cicak tokek nie memang berlambak aje ada kat kampung, bukan ada kat pokok-pokok je, malah ada je kat dinding-dinding rumah, lah nie tak tahu lah masih ada lagi ke tak, mungkin kalau ada pun kira nasiblah kalau jumpa. tapi bukan cicak tokek yang besar tu, yg kecik-kecik aje, tapi kalau jual tu puluhan ribu jugak untuk seekor.

Apa kaitannya dengan rumah burung walit ?. Diantara musuh dalam RBW adalah cicak toket . Di Terengganu cicak ini dipanggil “pok’ kel”. Cicak ini jika berada dalam rumah burung ia akan makan telor dan sarang. Akan burung juga akan dimakannya. Ia akan menjadi masalah besar kepada pemilik rumah burung. Dalam RBW ia pandai bersembunyi dan sukar untuk dikesan.

Kalau benar harganya ribu-ribu seekor buat apa nak bunuh baik biarkan ia membesar boleh jual sebagai pendapatan sampingan rumah burung walit. Ternak eje dalam RBW ,..untung tu.

Posted on 24 October, 2010, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: