Projek rumah burung walit dan gaharu ramai yang berminat…..?.


Terima kasih diatas sokongan penjenguk blog yang dikasihi sekelian. Sokongan tuan telah memberi kekuatan untuk terus membuat catatan disini.

Impian yang akan menjelma sebagai realiti benar-benar terjadi dan terus mengalir. Emas putih dari langit. Begitu juga emas hitam dari hutan tropical . Paling tidak bila perancangan dibuat kita tidak berangan-angan seperti angan-angan Mat Jening.

Saya perturunkan beberapa email yang saya terima untuk tatapan bersama :-

Salam Tuan…

Saya telah baca laman web tuan dan banyak informasi yang saya perolehi…
sekarang ne saya ada tanah pertanian lebih kurang 1.7 ekar di mukim Lentang, Bukit Besi Dungun, Terengganu… dalam jarak lebih kurang 5 km dari tanah tu saya tengok dah ada projek rumah burung walet ne…

Sekarang ne cuma saya nak tanya dari pihak tuan jika ada projek usahasama dengan pihak tuan untuk bangunkan rumah walit ataupun pohon gaharu ne…. kekangan saya ialah saya bekerja di putrajaya dan tidak dapat utk bangunkan sesuatu projek disitu secara sepenuh masa…

Terima Kasih:

Jawapan saya : Kepada pembaca yang budiman, sekiranya ada keinginan untuk melabur bagi projek diatas bolehlah hubungi saya untuk perbincangan. Saya sememangnya tidak mempunyai modal yang cukup untuk membantu saudara. Terima kasih.

Email agar tuan-tuan tonton talian hayat ntv7.

Sila tonton Talian Hayat 7.30 malam Jumaat ini di ntv7…ada kupasan tentang aduan dari aktiviti perladangan burung walit…harap dapat beri penjelasan kepada persoalan yang dilontarkan…

Selepas menontonya sila hantar komen kepada saya.

Email seterusnya ialah.

Salam,

saya Nadia dari Taiping, Perak. saya sangat berminat dengan penternakan burung walit, tetapi saya tidak tahu dari mana mahu mulakan & bagaimana.

Berapakah kos pertenakan burung walit dan bagaimanakah dengan urusan pemasarannya. terima kasih.

Email dari Miri, Sarawak.

Terima kasih banyak-banyak diatas nasihat dan pandangan Tuan Haji. Ditempat saya harga kayu belian gred biasa sama dengan meranti merah (RM2800.00 satu tan). Satu tan meranti merah dan satu tan meranti kuning sudah saya keringkan untuk nesting plank nya nanti. Bahan-bahan lainnya seperti tiang, beam, papan, dinding dan atap saya akan menggunakan kayu belian keseluruhannya.Bata merah dan cement sheet akan saya gunakan untuk double wall bagi tujuan mengontrol habitat dalaman

Insya Allah tuan kita memang sudah pun bersahabat dan bersaudara kerana rumpun bangsa dan agama kita..cuma kita saja yang tidak menyadarinya, betul tak tuan? Hehe..Apalah sangat cuma laut Cina Selatan saja yang menjadikan jarak pemisah.

Hanya saya sedih sangat pada tarikh yang tuan sebutkan itu saya tak ada di rumah. Saya ni pekerja luar pantai (offshore worker) tuan. Ni ha baru masuk kerja lepas cuti raya dua hari lepas
Hujung bulan November nanti baru balek ke darat cuti dua minggu. Masa tu lah nanti saya bercadang nak dirikan RBW saya tu. Mungkin belum rezki; kita tak dapat bersua muka kali ini ya tuan. Insya Allah mudahan kita semua masih sehat ada izin dari Nya di lain kesempatan adalah tu.

Wassalam,

Posted on 29 September, 2010, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

