Pembangunan rumah burung walit di kawasan centra walit. Isu dan masalah.


Berikut adalah e-mail yang saya terima dari seorang penjengok blog jahaniwalit. Ingat pagi ini nak tulis mengenai gaharu. Tetapi tak apalah, rasa-rasa nak respond e-mail ini dahulu.

Salam Pak Jahani,

Terima kasih atas pendapat Pak Jahani. Kawasan kuala memang banyak burung walet kalau tengok banyaknye rumah-rumah burung walit yg sungguh-sungguh orang bina di situ. Design sesetengah rumah burung walit di kawasan tu ada yang hamper-hampir sama rupanya…macam dari kontraktor (consultan) yg sama atau empunya yg sama. Banyak betul budget orang ya! Pak Jahani.

Minggu ini baru nak tengok lagi tanah. Rasa mahu beli. Mungkin beberapa tahun lagi baru
buat rbw disitu, bila banyak rumah burung walet disitu dipenuhi burung-burung walit.

Kami plan nak bina rbw dan jika boleh hendak mendapat hasil yang cepat, ingat tak buat besar sangat, sebab budget pun tak banyak. Pak Jahani ada cakap rbw setingkat pun memberi hasil yang cukup lumayan. Kawasan Kuala Perlis yang banyak rbw hasilnya mengambil masa yang lama jugak, competition antara rumah-rumah burung walit untuk memancing burung walit juga rasanya tinggi.

Ada jugak tengok kawasan pemburuan di kampung berdekatan hutan-hutan simpan. Test hari itu banyak betul burung walit respond. Belum nampak lagi sebarang rbw disitu. Kawasan ini
Rasanya kawasan pemburuan seperti ini lebih baik untuk bina rbw dalam masa terdekat ini. Bukan begitu Pak Jahani?

Pak Jahani ada cakap kan kos RM200 ribu untuk binaan rbw 20′ x 50′. Adakah Pak Jahani kenal dengan kontraktor rbw yang sudah banyak membina rbw yg telah berjaya dan penuh dengan burung-burung walet? Memang impian kami untuk bina sebuah rbw pada tahun ini :

Terima Kasih. Wassalam.

Pertamanya terima kasih diucapkan kerana sudi berkongsi pengalaman. Sekiranya ada pembaca yang sudi berkongsi pengalaman sila e-mail kepada saya jahani@jahaniwalit.com

Bersama ini saya lampirkan gambar contoh RBW yang bakal menjadi centra walit ( gambar ini bukan di kawasan Kuala Perlis) . Pembinaan rumah walit adalah projek orang kaya-kaya orang berada. Peniaga yang Berjaya atau taukeh Cina yang kaya raya. Penglibatan kaum bumiputera khususnya orang Melayu dalam industri ini di Malaysia cuma 8% hingga 10%. Sahaja. Tahun 2005 bilangan RBW yang ada di Semenanjung Malaysia adalah 50,000 premis yang didaftarkan.

Minggu lepas dalam Dewan Undangan Negeri Terengganu dibangkitkan mengenai projek RBW untuk program PPRT dengan bantuan RM10,000 sebuah. Katanya buat RBW kecil pun boleh berjaya juga. Kata EXCO yang menjelaskan perkara ini tak ada masalah boleh Berjaya. Saya dah tengok sendiri katanya.

Itulah masalah kerajaan nak bantu orang miskin tetapi Nampak macam nak lepas batuk ditangga sahaja. Untuk tujuan politik katakana.. Tak mahu komen banyak nanti orang marah pulak. Bagi mereka yang mampu boleh dapatkan pembiayaan dengan Agrobank.

Menternak burung walit bukan macam menternak ayam kampong. Kita boleh beli anak dipasar dan sediakan reban beharga RM1000 dah OK. Membudidaya burung walit memerlukan kemahiran dan pengetahuaan yang luas. Jika tak ada ilmu baik masuk je skim cepat kaya burung walit yang amat popular sekarang. Khabarnya skim tersebut berselindung disebalik persatuan. Boleh beli syer dalam projek RBW.

Oleh itu berhati-hati bila nak pilih kontraktor kerana ramai tukang yang boleh bina bangunan, tetapi tidak ramai yang tahu bagaimana untuk memancing walit masu dan mendiami RBW yang dibina. Masa test memang ramai walit yang datang lebih-lebih lagi bila test itu menggunakan suara stress (atau macam-nama yang digunakan) tetapi bukan suara untuk memikat burung.

Nak Berjaya dalam persaingan dalam kawasan RBW bukan mudah. Pengalaman saya membudidaya di kawasan centra walit di Kemaman dan Kampong Cina Kuala Terengganu. Bukan sesuatu yang mudah untuk bersaing dengan mereka yang telah Berjaya dan berpengalama..

Posted on 10 April, 2010, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: