Lubang dinding atau lubang terjun yang paling disukai oleh walit untuk masuk kedalam RBW.


E-mail daripada :- Mi3 RaHiMi mscm.rahimi@gmail.com

assalamualaikum w.b.t

Terlebih dahulu saya nak ucapkan thank you atas usaha tuan mnyampaikan ilmu tentang industri walit ini… Agak lama juga saya ikuti blog tuan dan banyak juga info yang saya dapat begitu juga info dan ilmu yang saya dapat dari pengusaha lain.

Namun masih terdapat persoalan yang timbul dibenak fikiran saya ini.Jadi saya harap sudi kiranya tuan berkongsi ilmu dan pendapat bagi merungkai persoalan yang masih berlegar difikiran saya.

1) Dalam membina rbw..apakah bahan binaan yg sesuai dan jimat kosnya…??

2)Dalam membina rbw juga…banyak faktor yg perlu dberi perhatian bagi memastikan rbw itu berjaya dan walit buat sarang di dalamnya seperti suhu, kelembapan yg bertepatan, pengcahayaan, bunyi (adakah ia faktor utama???), design rbw itu sendiri dan apa yang menjadi tanda tanya ialah, apakah ketinggian minima yang paling berkesan bagi setiap floor?? adakah rbw 1 tingkat sesuai untuk dibina dan diduduki walit dan bersarang??

3) Adakah lubang masuk juga menjadi 1 faktor penting dalam menjayakan rbw ??apakah design yang sesuai…terjun atau dinding?? Berapa besar saiz yang dperlukan??

4) Berkenaan lubang masuk ….ada yang mengatakan perlu bertentang dengan terbitnya atau terbenam matahari…ada yang cakap perlu mengadap matahari terbit…so mana yang paling effisyen??

5) Adakah faktor arah terbang walit bperanan dalam menentukan lubang masuk ??

6) Speaker/tweeter dalam rbw…ada yang mengatakan lebih kurang 40 biji dalam keluasan 20×70..dan ada yang meletakkan hanya kurang 20 kebawah…so mana satu yang paling baik??

Terima kasih banyak kerana tuan sudi meluangkan masa bagi berkongsi pendapat dan merungkai persoalan yang kurang bijak dari saya. Thank You.

Catatan :

Ada ke sape-sape yang sudi menjawab persoalan yang dikemukankan oleh En Rahimi diatas. Tuan-tuan yang sudi boleh saja email kepada saya atau terus kepada En. Rahimi sendiri. Terima kasih.

Mungkin ramai juga penjenguk blog yang mempunyai persoalan yang sama. Secara umumnya tiada design yang spesifik untuk menentukan yang mana terbaik. Banyak factor penentu kejayaan. Namun begitu cirri khusus harus dipatuhi oleh setiap pengusaha. Ketinggian mana yang paling sesuai kena lihat banyak factor juga. Apa yang saya temui ketinggian lantai 6 kaki walit juga bersarang dan ketinggian 15 kaki juga walit bersarang. Namun begitu kena fikir juga ketinggian yang paling sesuai dan selesa semasa kerja-kerja memungut sarang nanti. Tentang penentuan lubang masauk sebaiknya mengikut dari mana burung dating dan pulang tidak semestinya ikut arah matehari. Lubang dinding atau lubang terjun bergantung kepada kebiasaan walit yang ada disesuatu kawasan. Kedua-duanya ada kelebihan masing-masing. Setakat itu dahulu ulasan saya. Yang lainnya saya akan bincang kemudian. Terima kasih.

Posted on 4 March, 2010, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

