Menyediakan habitat dalaman yang kondusif untuk burung walit bersarang.

Pengamatan dan penelitian terhadap beberapa Rumah Walit yang. bermasalah didapati berpunca daripada habitat dalaman RBW yang tidak kondusif. Design yang dibuat kadang mengikut fikiran pemilik RBW yang mengambil kira rancangan masa depannya. Pemilik bercadang untuk mengubahsuai RBW ini menjadi bagunan lain sekiranya ia gagal dihuni oleh walit. Projek gagal.

Dalam pengubahsuaian bangunan lama untuk dijadikan RBW bahgian berhampiran bilik air biasanya menjadi tempat pilihan untuk tempat burung walit membuat sarang. Dinding pada bahagian ini lebih lembab berbanding dengan bahagian lain. Bau-bauan dinding telah lama hilang. Bau hancing (ammonia) menjadi sinonim pada kawasan ini. Bau hancing ini menghampiri bau aroma najis walit. Suasana kawasan ini biasanya lebih kondusif daripada kawasan lain. .

Rumah lama atau bangunan kedai lama terdapat banyak bilik yang telah sedia ada. Bilik-bilik yang ada ini menjadi sekatan untuk burung walit meneroka dari suatu tempat ketempat yang lain. Penerokaan hanyalah melalui pintu bilik yang sedia ada. Namun begitu penerokaan sebegini adalah menyulitkan. Seharusnya burung walit diberi kebebasan untuk roving.

Kehidupan burung walit adalah berkoloni. Kumpulan koloni ini kadang kala besar. Tetapi ada juga jumlahnya kecil. Setiap koloni suka mencari tempat tinggal yang sama. Penerokaan dalam rumah walit yang Berjaya dipancing membawa koloninya ketempat yang dikira kondusif untuk dihuni. Walit menggunakan system echolocation untuk membuat pemeriksaan bagi mencari tempat tinggal yang paling kondusif. Dalam suasana yang remang-remang cahaya lilin tidak menjadi masalah kepada walit menemui tempat yang sesuai untuk tinggal. .

Burung walit sukan tempat tersembunyi. Ramai juga pemilik RBW berfikir tempat tersembunyi ini bilik-bilk yang sedia ada. Maksudnya tidak begitu, bilik yang ada menyukarkan walit dan kolononinya membuat penerokaan. Kawasan roving haruslah luas dan terbuka. Hanya kawasan nesting sahaja yang tersembunyi. Sekatan melalui kaedah hanging partition adalah lebih baik. Ini kerana bahagian bawah partion tadi adalah roving yang luas dan selesa untuk walit berputar dan mengunakan echolocation tadi mencari tempat yang terbaik dan kondusif. .

Pemilk juga gemar untuk membuat lubang antara lantai yang berbeza. Sebagai contoh lubang antara lantai tingkat tiga sebelah kanan maka lubang antara lantai tingkat dua pula sebelah kiri.Lebih jelas lagi kedudukan lubang ini berada dalam keadaan zig zak. Begitu juga tangga untuk pemilik turun naik yang berebut dengan ruang yang digunakan oleh walit untuk roving dari atas kebawah dan dari atas kebawah. Dalam keadaan dimana RBW yang penuh. Lubang masuk begini akan menjadi ganguan kepada walit. .

Adalah dianjurkan kepada pemilik rumah walit yang bermasalah dilperhatikan dahulu reka bentuk dalaman RBW anda. Adalah lubang antara lantai dan juga sekatan-sekatan yang ada agar ianya lebih kondusif untuk wali..

Advertisements

Posted on 9 February, 2010, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: