Bina rumah burung walit mengikut kehendak burung bukan mengikut kehendak manusia

Suasana dalam rumah walit berbau hangit dan hanyir dengan najis burung. Dalam rumah walit yang telah lama beroperasi terdapat banyak koloni walit yang mendiaminya. Banyak burung walit yang mendiaminya maka banyaklah najis yang ditinggalkan olehnya. Aroma dari najis walit ini sepatutnya menghasilkan situasi yang kondusif untuk walit terus tinggal disini. Insting dari naluri walit akan mendatangkan suatu daya tarikan untuk koloni walit hinggap dan singgah disitu.

Namun begitu najis walit ini tidak dikawal dan tidak diurus dengan baik ia akan mendatangkan kesan yang tidak baik kepada burung walit. Ini kerana jika terlalu banyak najis dan terbiar lama disitu, ia akan mengalami proses demineralisasi oleh tidakbalas kimia dan bacteria didalamnya. Tindakbalas oleh bakteria ini boleh mengeluarkan bau busuk dan menghasilkan gas-gas seperti amonia (NH3), belerang (H9S) yang berbau busuk, dan karbon dioksida (CO2). Kandungan gas-gas tersebut bercampur dengan gas-gas lain yang berasal dari bahan bangunan rumah walit sehingga menimbulkan bau kelainan rumah walit. .

Sekiranya kandungan gas-gas ini terlalu banyak, akan mengurangkan kandungan oksigen udara di dalam rumah walet, sehingga ia mendatangkan keadaan yang tidak baik untuk kesihatan burung walit itu sendiri. Selain itu, najis walit juga menjadi daya tarikan bagi lipas dan semut untuk membiak dan tinggal di dalam rumah walit. Keadaan ini akan akan mengganggu burung walit. Oleh karena itu, rumah burung walit harus selalu dibersihkan dari najis walit. Kekerapan membersih rumah walit, sekurang-kurangnya 2 kali setahun. Ini dilakukan sepaya najis walit tidak terperap terlalu lama. .

Walau bagimana pun pengurusan rumah burung walit ini tidaklah memakan belanja yang besar dan tidak memerlu kemahiran yang tinggi. Pengusaha seharusnya tahu bila waktu yang sesuai untuk membersih rumah walit dari kekotoran najisnya. Aroma najis walit juga penting supaya walit merasa selesa dan aman tinggal disitu kerana merasakan terdapat banyak koloni yang tinggal disitu. Ini akan merasakan ianya lebih selamat dan terjamin. Haiwan juga punya naluri seperti manusia. .

Untuk berjaya dalam industri walit pengusaha harus memahami dan mengetahui sedikit sebanyak sifat dan keperluan burung walit. Bina rumah urung mengikut kehendak burung bukan mengikut kehendak manusia. Rancang rumah burung walit untuk berjaya. Jangan rancang untuk gagal dengan cara tidak sengaja. Sebab itu ilmu penting untuk menjana kejayaan.

Posted on 16 December, 2009, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: