Gunakan prinsip "value for money" untuk mencari ilmu dalam industri burung walit

E-mail pertama ;- Assalamualaikum…saya Iskandar dari Kuala Terengganu dan seorang yang tidak mempunyai apa-apa ilmu mengenai bisnes sarang burung layang-layang. Walau bagaimana pun saya memang berminat untuk menceburi bidang ini…diharapkan saudara dapat membantu saya untuk memulakan langkah…

Apa salahnya kerana kita sesame makhluk ini seharusnya saling bantu membantu. Memang betul seprtimana yang dikata sesuatu usaha itu mestilah bermula dari minat dan keinginan terlebih dahulu bila sudah ada minat atau keinginan untuk mengetahui maka kita harus mencari ilmu. Setelah cukup itu barulah memulakan langkah yang pertama. Ingat untuk perjalanan 1000 langkah ia mesti bermula dengan langkah pertama. Mencari ilmu itu banyak caranya. Antaranya ialah , melalui pembacaan buku, majalah, internet dan sebagainya. Ilmu boleh juga diperolehi melalui kursus dan seminar. Ilmu yang sangat tinggi adalah melalui pengalaman. Kadang-kadang pengalaman itu tidaklah semestinya dari pengalaman kita sendiri. Tetapi kita juga boleh belajar melalui pengalaman orang lain.

E-mail seterusnya daripada Iskandar :- Terima kasih. jadi bolehkah En Jahani memberi tunjuk ajar berkaitan industri walit ini kerana sememangnya saya amatlah buta ilmu dalam bidang ini. saya dan rakan ada sebidang tanah yang tidaklah sebesar mana di kawasan Setiu. kami berharap mahu memulakannya sekadar yang termampu tetapi semua harapan kami perlu kepada individu seperti saudara Jahani. kami amatlah berharap supaya En. Jahani dapat membimbing kami yang bermula dari zero ini. terima kasih

Seperti mana yang saya jelaskan bahawa saya bukanlah seorang yang pakar dalam bidang ini dan saya juga bukan konsultan dalam industry walit. Yang saya ada cuma sedikit pengalaman menkaji, menilai dan menyelidik. Saya mengenali burung layang-layang gua pada tahun 1977 semasa membuat latihan praktikal dengan Jabatan Perhutanan Negeri Tetengganu. Saya di bawa ke Gua di Pulau Redang Terengganu. Disana saya melihat bagaimana aktiviti memungut saying burung laying-layang gua dilakukan oleh pemajak digua-gua di Pulau Redang.

Proses mencari ilmu saya teruskan lagi dengan menghadiri seminar yang dikendalikan oleh K. Sani Wong dan beberapa seminar di Indonesia. Diantaranya seminar yang dikendalikan oleh Pak Hendri Mulia, Penulis buku Stretegi jitu memikat walit. Jahaniwalit.com and the geng memulakan langkah membina rumah walit milik sendiri dan mengelolakan dan membaikpulih rumah walit yang gagal. Alhamdulillah segalanya OK.

Oleh itu anda boleh bermula dengan mencari ilmu. Untuk mendapat ilmu ia memerlukan pengorbanan. Jangan sayang untuk mengeluarkan sedikit perbelanjaan untuk mendapatkan ilmu. Dalam industry walit ini apalah nilainya jika anda mengeluarkan sedikit wang untuk membeli buku atau bayaran berkursus sekiranya pulangan yang anda perolehi mampu menjadikan anda jutawan rumah walit. Amalkan prinsip “value for money”. Sekian.

Posted on 10 December, 2009, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

