Hanya jauhari yang mengenal maknikam.

Semasa memeriksa sarang tiruan yang digunakan bagi membantu walit membuat sarang, saya agak terperanjat kerana terdapat dua biji telur dalam sarang tiruan tersebut. Didalam sarang tiruan yang digunakan itu tiada sedikit pun kedapatan sarang air liur (suliva) yang diletakan oleh burung walit. Mengapa fenomina begini terjadi?.

Apabila walit mencapai umur dewasa dan bersedia untuk mencari pasangan. Tingkah laku yang mungkin dapat dilihat ialah mereka berkejaran antara walit jantan dan betina. Sukar untuk dibezakan antara walit jantan dan betina. Dalam cerita Nujum Pak Belalang arahan seniman agong P. Ramli itik yang dibelakang adalah jantan. Kerana yang jantan selalu mengejar yang betina. Walit pun sama juga kok….Anak-anak muda yang telah berpasangan ini akan mencari rumah kediaman untuk bersarang. Jika anak-anak muda ini dapat dipancing ke RBW yang baru dibina dari rumah-rumah walit yang berhampiran. Alangkah beruntungnya pemilik RBW tersebut. Oleh itu RBW yang dapat memancing anak-anak muda ini selalunya RBW yang bertaraf lima bintang atau yang lebih baik dari RBW induk.

Pasangan burung walit yang telah menginap akan mula membina sarang secara bergandingan antara jantan dan betna. Walit adalah pasangan yang intim. Kerja membuat sarang ini dilaukan bersama siang dan malam. Berapa lama walit membuat sarang bergantung pada umur pasangan dan keadaan cuaca (musim) Dalam musim lembab atau musim hujan sarang dapat disiapkan dalam tempuh 35 – 45 hari. Manakala dalam musim kemarau atau kering ia kan mengambil masa yang lebih panjang sekitar 80 hari. Ini adalah kerana dalam musim kemarau sulivanya agak kering dan ini menyulitkan walit membuat sarang..

setelah selesai membuat sarang wali akan mengawan. Dalam tempuh lima hari telur yang pertama akan dihasilkan. Sekiranya sarang baru dibina ini digangu atau tersalah harves. Burung walit tadi akan bertelur dimana sahaja terdapat tempat untuk bertelur seperti dalam sarang tiruan tadi.Oleh itu pengusaha perlu mempunyai kaedah atau system yang baik untuk membezakan mana sarang baru dan mana sarang lama. Disitulah pentingnya pengetahuan dan pengalaman. Hanya jauhari yang mengenal maknikam,

Posted on 1 December, 2009, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: