Konspirasi dalam kehidupan. Catatan untuk yang menjadi mangsa. Allah boleh beri rezeki dari langit melalui burung walit.

Konspirasi terlihat dimana-mana. Dalam politik ada konspirasi. Dalam perniagaan ada kospirasi . Dalam pentadbiran juga ada kospirasi. Dalam keluarga juga ada konspirasi .

Konspirasi tidak boleh lari dari kehidupan manusia. Dimana sahaja terdapat manusia yang mempunyai kepentingan disitu akan terdapatnya konspirasi. Ia diadakan bertujuan untuk mencapai matlamat dan cita-cita mereka. Bagi manusia begini ia tidak peduli apa yang akan berlaku pada orang lain. Yang penting cita-cita dan matlamatnya tercapai.

Matlamat harus dicapai terlebih dahulu walaupun menggunakan cara yang salah. Siapa yang akan menjadi mangsa tak penting. Fitnah dan adu domba adalah cara mereka. Bagi puak-puak ini matlamat menghalalkan cara. Hukum hakam larangan tiada dalam kamus hidup mereka.


Bagi yang tidak pernah menjadi mangsa tidak pernah terasa. Tetapi bagaimana dengan mereka yang pernah menjadi mangsa. Cukup terasa bila menjadi mangsa konspirasi. Akhirnya akan berdendam akibat
rasa terinyanya akibat dari kospirasi tersebut.


Konspirasi dalam dalam politik bisa menjatuhkan sebuah pemerintahan. Menaikan satu pihak dan menjatuhkan pihak yang lain. Berbagai cara digunakan bagi menjalankan konspirasi
tersebut.


Dalam pentadbiran juga wujud kospirasi
. Konspirasi diterjemah dalam berbagai rupa. Meritokrasi juga salah salah alat untuk berkospirasi. Penilaian prestasi disewaktukan dengan meritokrasi tersebut. Siapa penilai dan siapa yang dinilai. Jika yang dinilai itu kroni dan teman sepermainan pasti markahnya tinggi. Pasti kroni mereka dinaikan pangkat mendadak. Sesetengahnya dinaikkan pangkat sacara tidak menasabah ?. Mengapa ini semua terjadi tidakkah ia suatu konspirasi.

Yang menjadi mangsa akan terus dinafikan hak mereka. Apa nak buat kerana yang lemah akan sentiasa menjadi mangsa. Durian tetap menjadi raja sehinggalah ia menjadi tempoyak. Pemain kospirasi kena ingat bahawa dunia ini adalah roda-roda kehidupan yang sentiasa berputar. Ada kalanya berada diatas dan akan sampai waktu berada dibawah. Bersabarlah bagi mereka yang menjadi mangsa, kerana Allah akan bersama orang-orang yang sabar.


Jika Allah nak bagi rezeki dari langit pun Allah boleh bagi. Malah rezeki dari langit jauh lebih banyak dari rezeki hasil konspirasi yang tidak halal
tersebut.

Advertisements

Posted on 22 August, 2009, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: