Jahaniwalit.com dan rakan-rakan bersedia berkongsi pengalaman memelihara burung walit dalam kursus dan seminar.

Burung walit atau burung layang-layang banyak berterbangan di persekitar kita, banyak kelihatan dikawasan bandar atau dikawasan pendalaman. Burung walit beterbangan sepanjang hari dan pagi hingga petang, tetapi tidak ramai yang mengambil peduli tentang kehadirannya. Tidak ramai masyarakat yang mengetahui perihal kehidupan burung walit kecuali mereka yang benar-benar terlibat dengannya.

Pemeliharaan burung walit sebenarnya sudah lama dilakukan oleh segelintir masyarakat. Pada awalnya, pemeliharaan burung walit dilakukan dalam bangunan lama yang terbiar. Bangunan lama ini direnovasi menjadi rumah burung walit. Kadang-kadang pemeliharaannya berlaku secara kebetulan. Burung walit terbang masuk bangunan . Burung walit yang merasa aman dan selamat berada dalam bangunan akan membuat sarang di dalam bangunan tersebut. Jika bangunan didiami oleh burung walit secara kebetulan, biasanya penghuni akan mengosongkan bangunan tersebut untuk memberi peluang kepada burung walit membuat sarang. Ini adalah kerana pemeliharaan burung walit untuk sarangnya adalah suatu perniagaan yang sangat menguntungkan.

Oleh kerana ini pemeliharaan burung walit telah mula menggunakan bangunan yang direka bentuk khusus untuk tujuan pemeliharaan burung walit. Projek pemeliharaan burung walit yang berhasil sangat menguntungkan kerana harga sarangnya sangat mahal. Oleh karena itu, masyarakat mula berusaha secara aktif membangun bangunan khusus untuk rumah burung walit. Ilmu tentang cara memelihara burung walit sangat kurang diketahui. Namun begitu pendedahan mengenainya telah banyak dilakukan oleh pihak-pihak tertentu. Kebanyakan kesedaran yang diberi adalah berkaitan dengan potensi industri ini. Amat jarang sekali penganjuran kursus dibuat berkaitan dengan aspek teknikal kaedah atau cara menternak burung walit. Dahulunya kaedah memelihara burung walit menjadi rahsia kepada taukeh-taukeh Cina yang berjaya.

Terdapat usaha untuk menerbitkan bahan bacaan mengenai cara memelihara burung walit.. Pengalaman-pengalaman pribadi pengusaha yang terlibat diterjemahkan dalam bentuk buku. Namun begitu ianya kadang-kadang terdapat fakta yang mengelirukan.Pengalaman yang berbeza akan menghasilkan keputusan yang berbeza. Pengalaman adalah guru yang amat berharga.

Posted on 19 August, 2009, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: