Pastikan anda mempunyai knowledge sebelum jumpa atau berbincang dgn consultant, kurang-kurangnya tak kena main/tipu

Mendengar cerita menarik dan hebat tentang hasil lumayang penternak walit ramai yang teruja untuk terlibat didalamnya. Mereka yang sebelum ini tidak pernah mengambil tahu mula mencari maklumat berkaitan dengan menternak walt. Dalam proses pencarian tersebut banyak malumat yang diperolehi. Banyak laman blog yang anda akan temui. Teruskan pencarian tersebut.

 

Banyak juga blog yang memaparkan kehebatan formula yang diciptanya. Pastinya blog begini bersifat komersial , tentunya untuk menjual produk atau bertindak sebagai konsultan . Dengan menggunakan formula yang diciptanya peningkatan walit akan mendadak. Siap dengan penghargaan dari pelanggan. Ada yang tunjuk kemewahan hasil dari ternakan walit. Ye! Ke…ada juga yang memaparkan aliran tunai yang cukup hebat kunongnya tidak sampai lima tahun sudah jadi jutawan. Gambarannya cukup hebat.. Macam skim cepat kaya aje bunyinya. Ada seorang teman menghubungi saya bertanya dimana projek yang dijanjikan oleh konsutan. Dia dah melabur RM30,000.00 menurut konsultan tersebut pulangan yang akan diperolehi pada tahun kedua. Dia tidak tahu dimana projek tersebut. Ada juga yang terkena dengan konsutan duit telah dibayar beberapa puluhan ribu tapi projek tak nampak juga.

 

Saya tertarik dengan e-mail yang dikirimkan oleh iskandar@jemarihijau.com.my  begini nasihat En Iskandar bagi mereka yang ingin terlibat dalam ternakan walit ini.  “Pertama, buat kajian sendiri. Buku, artikel, blog, akhbar, majalah… banyak sumber bahan bacaan. Dalam pembacaan, pastikan faham berkenaan sifat & perangai burung atau animal behavior, ini sebenarnya kunci kejayaan sesebuah rumah sebab burung ini adalah burung liar… memahami kehendak mikro dan makro untuk bersarang, bertelur, bersenyawa, makan amat penting. Malahan, design rumah burung atau sebarang ubah suai juga berkisar sekitar sifat2 burung.

Berkenaan consultant, pastikan diorang tahu apa yg diorang cakap. Majoriti pengusaha Melayu gagal dari aspect maklumat dan terlalu percaya pada kata-kata consultant. Pastikan ada knowledge sebelum jumpa atau berbincang dgn consultant, kurang-kurangnya tak kena main/tipu “

 Oleh itu buat asignment sendiri sebelum terlibat dalam sesuatu projek.

 

 

Posted on 12 February, 2009, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: