Mengenal suara bunyian walit yang berkualiti

Seorang peminat walit memberitahu semasa pamiran pertanian (MAHA) beliau membeli CD suara walit lalu diujinya dengan menggunakan CD player kereta dan menyambung tweeter menggunakan galah , apa yang berlaku terdapat kira-kira 50 ekor burung walit  datang berputar diudara diatas tweeter yang dipasang. Beliau menanyakan apakah suara tersebut berkualiti untuk memancing walit. Saya fikir suara tersebut termasuk dalam kategori suara yang berkualiti juga. Jika tidak mana mungkin dapat menarik burung walit datang dalam bilangan yang begitu banyak.


Bagi memilih suara yang berkualiti kita harus mencuba banyak suara dari berbagai sumber. Suara ini biasanya dirakam dari  berbagai lokasi. Biasanya dirakam dalam rumah burung dikawasan centra walit atau pun dikawasan habitat asal. Rakaman yang dibuat didalam rumah burung atau pada habitat asal didalam gua yang dihuni oleh burung walit dengan menggunakan alat perakam khas. Jenis suara dikenali mengikut lokasinya ada suara Kuala Terengganu, suara Kota Bharu, suara Kuantan dan sebagainya. Bunyi suara ini mengikut populasi burung walit tersebut. Suara yang dirakam tadi akan dapat akan menarik koloninya. Melalui pemerhatian burung walit sangat sensitif dengan bunyi seperti stlyroform yang bergesel dengan kaca. Bunyi itu pun akan menarik burung walit datang berlegar-legar diatas kepala kita. Kadang-kadang semasa kita berada dikebun kadang-kadang bunyi takekan parang dengan kayu pun dapat menarik burung walit datang berlegar-legar diatas tempat kedengaran bunyi tersebut. Oleh itu jangan hairan jika anda bunyikan CD suara walit ia akan datang berlegar. Secara berkebetulan burung walit sedang memburu makanan dikawasan tersebut maka jika berlaku sesuatu perubahan persekitaran dikawasan tersebut akan menarik perhatian walit-walit tersebut.

Anda jangan terperanjat jika mendapati suara yang dipasang akan mampu menarik terlalu ramai burung datang . Mungkin suara ini dirakam dalam keadaan burung stress. Suara begini biasanya digunakan untuk menguji penentuan lokasi yang sesuai bagi membina rumah burung walit. Anda dinasihatkan supaya tidak menggunakan suara jenis  ini untuk dipasang pada pintu masuk rumah burung anda kerana ia tidak akan bertahan lama.Burung akan menhilangkan diri secara perlahan lahan . Jika suara ini digunakan rumah burung yang telah dihuni burung pun boleh jadi kosong.

Jadi bagaimana untuk memilih suara yang berkualiti. Suara yang berkualiti tidak semestinya suara rakaman ia boleh jadi suara asli atau suara rakaman atau suara palsu atau pun suara artificial. Suara palsu adalah suara dirakam bukan dari bunyi asal burung sepertimana yang dijelaskan diatas . Ia adalah suara bunyian seperti suara gesekan stlyroform dengan gelas, takekan parang dengan kayu, bunyi serangga dan lain-lain. Ianya diadun menjadi suara palsu burung walit. Manakala suara artificial pula adalah suara yang yang dicompose oleh komposer suara burung walit ia itu gabungan antara suara asli dan suara palsu tadi.

 

 

 

Oleh itu suara yang terbaik ialah suara yang dapat menarik burung dari jauh bukan sahaja datang berlegar diatas tweeter tetapi hinggap atau bergayut pada tweeter yang dibunyikan. Jika suara ini dipasang pada lubang masuk rumah burung , pasti walit akan terusan masuk kedalam rumah tersebut. Anda boleh perhatikan lenggok atau cara burung masuk kedalam rumah burung pasti anda dapat membezakan samada suara tersebut berkualiti atau tidak. Cara atau lenggok burung walit yang berputar ikut pusingan jam adalah berbeza dengan burung walit yang berputar lawan pusingan jam. …Hanya jauhari yang mengenal maknikam.

 

 

 

 

 

Posted on 9 September, 2008, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: