Tabiat sex burung walit. Strategi memilih musim memulakan operasi rumah burung

Musim mengawan bagi burung walit pada musim hujan. Ini adalah kerana pada musim tersebut terdapat banyak makanan . Pada musim ini pembiakan serangga sangat banyak untuk makanan walit. Dengan itu anak-anak burung walit akan terjamin kehidupannya. Dengan mengetahui tabiat ini perancangan membangunkan rumah walit harus mengikut musim yang sesuai supaya rumah yang dibangunkan tersebut cepat mendatangkan hasil.

 

Walaupun burung walit banyak tinggal didalam rumah burung tetapi walit tidak akan mengawan dengan saudaranya sendiri. Jika terjadinya perkahwinan sesama sendiri berkemungkinan kualiti anak akan terbantut bahkan terjadi kecacatan pada anak walit. Kerana itu sangat sukar untuk mendapat walit albino atau walit putih yang terhasil dari perkahwinan dalam satu keluarga. Dengan itu walit akan mencari pasangannya dalam koloni yang lain atau rumah burung lain. Dengan lain perkataan ia  mencari pasangan yang tidak satu keturunan dengan nya.

 

Perkawinan di udara


Pada saat masa perkawinan tiba burung walit biasa melakukan perkawinan di atas udara. Salah satu dari sepasang burung ini terbang di depan lawan jenisnya dan tiba-tiba menahan sayapnya membentuk sudut besar horizontal atau bahkan vertical. Burung ini akan meluncur turun ke depan sedangkan burung yang dibelakang mengejarnya. Kemudian sepasang burung ini akan terbang normal dengan posisi terbang burung jantan di atas dan betina terbang agak dibawah. Kemudian burung jantan terus  hinggap di punggung burung walit betina tersebut dan sepasang burung ini pun terbang meluncur turun dengan sudut kecil. Burung betina merentangkan sayapnya secara horizontal dan burung jantan merentangkan sayapnya secara vertical membentuk sudut. Sepasang burung ini akan membentangkan sayap dan ekornya selama terjadi perkawianan. Jika ketinggian terbang rendah salah satu burung ini akan sedikit mengepakan sayapnya setelah beberapa detik mereka kembali berpisah.

  

Perkawinan di sarang

Perkawinan di sarang dilakukan pada malam hari. Sang betina memanggil burung walit jantan dengan suara cicitannya, setelah mendengar suara walit betina yang berahi, burung walit jantan akan menuju ke tempat burung walit betina dan hinggap di punggung betina. Pasangan burung walet ini kemudian merenggangkan sayapnya dan terjadilah perkawinan. Proses perkawinan di sarang ini akan berlangsung beberapa kali dalam semalam.

Bagi menjadikan walit betina berahi sejenis aroma diperlukan dalam nesting room. Aroma ini perlu disapukan pada kayu beluti atau kayu plank. Aroma anti stress juga perlu supaya walit rasa selesa berada dalam rumah burung dan ini dapat menggalakkan burung walit mencari pasangannya untuk mengawan. Saya mengunakan aroma yang dihasilkan oleh Pak Hendri Mulia. Walau bagaimana pun keputusannya belum dapat didedahkan lagi. Tetapi penelitiannya dalam sehari dua ini sangat memberangsangkan.

Bukan sahaja aroma sahaja yang dapat menggalakkan pasangan walit mengawan tetapi suara walit berahi juga perlu dibunyikan dalam rumah walit bagi merangsang walit jantan mencari pasangannya.

Bila terjadinya perkahwinan dan terbentuknya telor  pasangan walit akan mula membuat sarang sebagai persediaan untuk bertelor . Biasanya walit jantan dan betina  akan bersama-sama  membina sarang dari sulivanya. Kekeringan pada liur walit akan terjadi masa proses membuat sarang sepanjang malam.Kekeringan boleh menyebabkan kematian pada induk walit ketika membuat sarang. Justeru itu walit segera mencari air bagi memproses semula sulivanya. Sebab itu lah rumah burung yang baik perlu berhampiran dengan lokasi air.

Sebahagian dari artikel ini saya petik dari catatan Hendrimulia.

Posted on 18 August, 2008, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: