Blue Ocean Strategy (Strategi Lautan Biru) dalam industri burung walit

Paradigma Baru Strategi Bisnis ialah cara pandang kita selama ini terhadap strategi untuk berjaya dalam persaingan bayak bergantung kepada strategi mengurangkan kos pengeluaran dalam persaingan pada ruang pasaran yang sama. Jika kos pengeluaran kita efektif maka mampulah kita bersaing dalam perniagaan tersebut.

W. Chan Kim dan Renee Mauborgne melalui bukunya Blue Ocean Strategy terbitan Harvard Business Press, 2005 menyatakan bahawa persaingan dalam pasaran yang sama bukan lah satu kaedah untuk berjaya dalam bisnes tetapi perlu mewujudkan perniagaan bagi memasuki ruang pasaran yang baru dengan industri baru dengan kaedah yang baru (rule of game baru) Persaingan pada sebuah industri dengan cara memperebutkan pasaran yang sudah sedia ada dengan cara saling “membunuh” antara pemain (zero-sum-game) adalah paradigma bisnis lama yang tidak menjamin kelansungan bisnes tersebut strategi begini juga disebut sebagai red-ocean strategy.

Dalam industri burung walit konsep Blue Ocean Strategy dilaksanakan kerana dalam industri pemain baru tidak perlu bersaing dalam pasaran kerana pengeluaran produk yang sama dan pasaran untuk produk ini telah tersedia ada dan tidak mencukupi dalam pasaran. Untuk industri lain pengeluaran produknya perlu meningkatkan kualiti dengan berbagai inovasi untuk mengalahkan pesaing malah sehingga membunuh bisnes pesaing. Perang inovasi dan perbezaan produk, kualiti, harga, promosi, keberkesanan, pengurangan kos, pengstrukturan semula organisasi dan perang bisnes lainnya dalam dalam bidang yang sama (killing field) berlaku terus-menerus untuk menghasilkan pemenang diatas kekalahan para pesaingnya. Mereka yang kalah, lantas melakukan sejumlah langkah-langkah strategis yang diperlukan untuk berupaya mengambil alih pasaran yang sama, demikian seterusnya. Keadaan ini ini tidak berlaku dalam industri burung walit.

Swiflet Management Industry dengan salah seorang rakan kongsinya iaitu En Mohd Zabri Nawang (0199341226) turut merupakan pemain dalam industri ini telah melaksanakan analisis persekitaran lantas membentuk strategik planning bagi mencapai objektif dalam melaksanakan misi dan visi. Sebagai perunding dalam industri ini SMI menubuhkan pasukan R&D yang terdiri dari pakar Universiti Kolej tempatan. Matlamatnya untuk membaik pulih rumah-rumah burung yang gagal. Membangunkan gaget-gajet baru dalam industri ini seperti suara artficial, aroma dan sistem automasi yang pintar dalam membangunkan sesebuah rumah burung yan efektif. Selain membaik pulih rumah burung yang gagal SMI juga membangunkan rumah burung sediri untuk penghasilan produk sarang burung.

Advertisements

Posted on 12 August, 2008, in Uncategorized. Bookmark the permalink. 2 Comments.

  1. Salam Pak Zabri, Apakah jenis aroma untuk RBW yang baru dibina dan adakah buat masa sekarang najis walit tidak perlu lagi dimasukan ke lantai RBW yang baru bina? Aroma jenis manakah yang lebih berkesan dan dan di manakaah dapat beli? TQ…

  2. Aroma apa pun boleh saja tapi kena pastikan oroma yang disukai oleh walit

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: