Menunggu kemungculan walit putih untuk sukses dalam membudidaya burung walit.

null

Dalam industri burung walit perbagai kepercayaan atau mitos telah ditimbulkan. Antaranya ialah ke munculan walit putih didalam rumah burung. Walit putih dianggap ratu atau raja kepada koloni burung walit. Dipercayai bahawa apabila walit putih bersuara walit walit yang lain kan berhenti bersuara seolah olah mendengar arahan dari ketuanya. Lantaran itu rumah burung yang didiami oleh walit putih akan ditawarkan dengan harga yang tinggi sehingga jutaan ringgit. Tetapi apakah walit putih suatu reality atau hanya mitos sahaja. Ada yang mendakwa pernah melihat kemunculan walit putih melalui rakaman CCTV yang dipasang dalam rumah burung. Pakar walit Indonesia Pak Hendri Mulia tidak menafikan wujudnya walit putih ini. Ia boleh terjadi akibat line breeding dalam rumah burung yang mencapai tahap perkembangan  yang maksima. Kebiasaan terjadi dalam rumah burung yang berpopulasi besar. Namun begitu rumah yang baru pun ada kebarangkalian terjadinya walit putih melalui kaedah putaran telur dengan sumber telur di perolehi dari rumah burung yang telah mencapai tahap optimal.

Kerana hebatnya walit putih ini ramai pembudidaya walit mengharapkan kemunculannya. Lantaran itu mereka akan menunggu dan terus menunggu untuk berjaya. Di waktu yang sama ada yang sanggup berterusan menunggu walhal teknik yang digunakan adalah teknik yang tidak betul malah lebih malang lagi apabila ada pihak yang tidak tahu telah mengambil pendekatan dengan meniru pakai teknik desain yang ternyata sudah salah sebagai contoh pembinaan struktur atau desain bahagian dalaman rumah burung yang mungkin bersesuaian dengan penginapan manusia atau haiwan lain tapi sebaliknya bersalahan dengan kehendak burung walit. Selepas semuanya sudah selesai dilakukan  dengan cara yang bersalahan kemudian tibalah pula giliran waktu penantian dan di masa ini akan terukirlah satu harapan yang menggunung jika walit bersarang akan nampak kejayaan atau berkeyakinan penuh lambat laun akan bertambah lah emas putih yang terhasil dari rumah burungnya. Maka akan bersabar dan teruslah bersabar, kesabaran yang tidak ubah seperti menantikan kemunculan walit putih.

Apakah tidak mungkin kita mencipta walit putih kita sendiri dengan menggunakan teknologi terkini. Teknik-teknik terbaru secara betul dalam memikat walit jitu harus diamalkan. Menggunakan teknik-teknik baru sepertimana dalam buku karangan Hendri Mulia, terbukti seolah-olah mencipta walit putih dalam rumah burung kita. Gabungan teknik-teknik terbaru Pak Hendri Mulia dengan suara artificial yang dicipta oleh Pak Jeff sepertimana yang didedahkan dalam seminar di Pontianak 19 -20 Julai lalu saya rasakan seolah-olah kemunculan walit putih dalam rumah burung saya di Rhu Renggeh , Marang Terengganu. Terima kasih Pak Hendri dan terima kasih Pak Jeff.

Posted on 4 August, 2008, in Uncategorized. Bookmark the permalink. 1 Comment.

  1. pak jahani.. gambar yang menarik ya.. macam mana dengan suara albino ?

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: